Kære DSB

Et brev jeg sendte til DSB:

Kære DSB

Jeg kan godt lide jer. Modsat mange andre, betyder det ikke alverden for mig, at et tog kommer præcis til tiden. Dette er ikke ironisk ment, jeg synes faktisk, I er lige det, jeg har brug for, når jeg skal transportere mig selv hen over landet. Herre Gud, man har vel en bog at læse i, hvis man skal vente lidt. Derfor var det også en selvfølge for mig at klikke mig ind på dsb.dk for at få en rejserute, da jeg skulle til Fraugde på Fyn i fredags. Jeg skulle til begravelse. Klokken 14. DSBrejserute fortalte mig at jeg skulle med tog til Nyborg og derefter med bus 191 til Fraugde. Fem minutter skulle det tage mig at gå hen til bussen. Jeg havde 8 minutter mellem tog og bus. Det skulle være muligt, tænkte jeg.

Det var det også.

Eneste problem var at bus 191 ikke gik til Fraugde, aldrig havde gjort det og aldrig kom til det. Ingen kendte noget til en bus, der skulle gå den vej. Bedste forslag var at tage et tog videre til Odense og derfra finde en bus.

Men den slags tager tid. Og da begravelsen nok ikke havde tænkt sig at vente på mig, var min eneste mulighed at hoppe i en taxa. Det kostede mig 443 kroner.

Det er mange penge. For mig. For at hindre dette skulle ske for mig eller andre igen, tænkte jeg, at jeg ville opfordre jer til for fremtiden at skrive:

Fra Nyborg går bus 191 MULIGVIS til Fraugde.

Eventuelt tilføje et lille PS:  Det er bare en eller anden programmør, der har lavet denne hjemmeside, og han ved ikke en kæft om, hvilke busser der går hvorhen.

I hvert fald har min hengivelse over for DSB fået nogle alvorlige ridser i lakken. Sådan cirka 443.

Med venlig hilsen

Maren Uthaug

Måske man skulle se at få sig en bil igen, for der kom et svar :

Til Maren Uthaug – svar på henvendelse af 22. maj 2011 vedrørende rejseplanen.dk.

Tak for din henvendelse. 

Jeg beklager meget de gener, som du var udsat for. Blablablablablablablablablabla … det er de andres skyld … blablablabla … bare ærgerligt for dig. Vi ses.

Med venlig hilsen DSB Kundeservice


Reklamer

20 responses to “Kære DSB

  1. WHAT???!!! Seriøst?? Det er jo komisk ud over alle grænser. Nogen står til skideballe hos chefen, når du sender en klage over medarbejderen…. Som jo så er anonym?! Herligt system hvor man kan sidde og skrive næsvise svar til betalende kunder! Nogen må gøre noget!
    Forarget hilsen
    Mette

  2. Ok har først fattet nu, at du muligvis har redigeret lidt i teksten på svaret…
    Så forstår jeg bedre. Men alligevel…

    Mette

  3. Jeg har hørt en lille fugl synge om, at du kan gå til et dsb-kontor og brokke dig over det. Da det sådan set er DSBs skyld at du blev nødt til at tage en taxa pga fejlinfo omkring bus, skal de vidst betale. Måske. Jeg ved bare, at sådan er det hvis ens tog er så forsinket at det næste ikke kan nåes, fordi det kørte for en halv time siden og man skal være i Gentofte til spilopper kl. 18 og ikke kl. 22 (eller noget).

    Men ja.. Det er jo altid de andres skyld, ikke, DSB?

  4. Det er ikke sjovt. For du skulle til begravelse. Alligevel kan jeg ikke lade være med at smile lidt, for det er jo fuldstændig absurd-komisk. På en kafkask måde. Jeg tror faktisk, man kunne lave en temmelig underholdende og skræmmende roman eller film med DSB og hans ofre som omdrejningspunkt.
    Og hatten af for, at dit brev sprutter så lidt af vrede.

  5. Hej Maren

    Jeg er helt med på, at det er vildt frustrerende at modtage et svar hvor DSB bare fralægger sit ansvaret, men det ændrer ikke på, at DSB ikke har nogen indflydelse på hvad rejseplanen viser – det er rejseplan.dk der bare “indlejres” i DSB’s hjemmeside. Så DSB har ikke mulighed for at påvirke hvad den kommer med af forslag. Der er sikkert andre sider der også indlejrer rejseplan.dk – de ville have givet dig den samme rute og de ville have haft lige så lidt ansvar for det som DSB har.

    Når det så er sagt, så kan rejseplan.dk ikke gøre det bedre end det data de har fået fra trafikselskaberne, så i virkeligheden skal du henvende dig til fyns trafikselskab eller hvad det nu end hedder. Men selv ville jeg nok starte med rejseplan.dk og skrive til dem.

    Som nævnt; Ved godt det er utaknemmeligt, men det er også ærgerligt for DSB at de skal have skylden for noget de ikke har indflydelse på. Du vil sikkert heller ikke bryde dig om at få (hele) skylden for at Ronnie O’Sullivan røg ud allerede i semifinalen til dette års verdensmesterskab i snooker 🙂

    Nej, jeg har intet med DSB at gøre – hader dem noget mere end du gør, da jeg faktisk nogen gange er meget afhængige af dem når jeg arbejder udenbys og skal nå hjem for at hente unger…


    eliasen

    • Jan, din argumentation holder ikke helt. Når dbs giver accept af, at rejseplanen kommer ind på deres side, så påtager DSB sig også automatisk ansvaret for de fejl rejseplanen laver.
      Ellers ville det jo svare til, at man gav Jesper Langballe lov til at skrive på sin blog og han så kom med endnu et “jeg-hader-fremmede”-forslag, for derefter at læne sig tilbage og sige: “Dét racistiske indlæg må du snakke med Jesper om, det er sgu ikke mit problem”.

      • Hej Rasmus

        Det er ikke muligt for DSB at kontrollere al data fra rejseplan.dk og det er heller ikk emuligt for dem at rette i det hvis der er fejl. De har købt en ydelse ved rejseplan.dk. Jeg har ikke tal på hvor mange andre sider der benytter rejseplan.dk, men det nytter da ikke at holde dem alle ansvarlige for den samme fejl…. som jeg ser det…


        eliasen

  6. Jeg vil sende dem en regning for svige og smerte! Det er jo et afdrag på en Mulberry taske, du der gav, fordi bussen kun fandtes i busselskabtes fantasi. Og så vil jeg fandme skrive om den behandling, som jo desværre i dit tilfælde, gjorde det endnu sværere, når nu det var en begravelse og ikke midtfynsfestival, du skulle til.
    Og som eliasen skriver, så er det nok ikke rette sted din klage kom, men du er da meget høflig i din klage!

  7. “Hengivelse”?

  8. Når de på http://www.dsb.dk spørger: “Hvor skal du fra og til + se rute og transportmidler”, så er det vanskeligt for forbrugeren at gennemskue, det er en anden udbyder, der pludselig er ind over. Ergo kommer det, uanset om det er deres skyld eller ej, at formørke DSB’s gode ryge.

    For NU forstår jeg jo, at det “er de andres skyld”, men det var da ikke faldet mig ind før. Gider ikke skrive til dem igen. Gider ikke kræve noget. Er for ligeglad med DSB til at bruge mere tid på dem.

    • Man kan argumentere for, at DSB burde have svaret til dig at de ville sende det videre til rejseplanen.dk – for som du jo skriver, så kaster det en skygge over DSB lige meget hvad. DSB får også skylden for dårlige skinner, som er BaneDanmarks ansvar.

  9. Heldige dig, Maren – du fik da et svar fra dem! Og et tog! Der kørte! Så skal man være høflig … og taknemmelig … det er meget flot klaret af DSB 😉

  10. Jeg har heller aldrig haft nogle gener af at vente, og jeg føler mig sgu lidt udenfor. Jeg klandrer det faktum jeg skulle have været født den 8 Juli, men min mor var så først hjemme den 25 Juli om morgenen. Så hvad er et par sølle timer, når jeg har ventet 17 dage. Jeg fik sgu ikke engang penge for min ventetid, men til gengæld var det nok lige der jeg blev lesbisk for jeg fik da tid til at studere kvindens anatomi.

  11. Dejligt med en klar udmelding fra DSB i deres svarbrev – der er da ikke noget at misforstå 😉

  12. Jeg var simpelthen så pisse nysgerrig at jeg var inde og lure på rejseplanen, og den på DSB’s hjemmeside. Og det ser da ud til at der er rettet i det. Nu skal man tage bus 161 eller 81 fra Odense. Så lidt godt er der vidst kommet ud af det.

  13. HA! Min spæde røst er nået frem til et øre et sted 🙂

  14. Det er nice at det er blevet rettet og jeg har så meget respekt for at du gider sætte dig ned og formulere et så hyggeligt og fint brev til DSB. Dagligt får så mange forskellige mennesker klager, at man da må kunne se det morsomme som ‘klageansvarlig’ (eller hvad man nu vælger at kalde det lidet ønskede hverv) i sådan en henvendelse og give et positivt svar. Som uddannet indenfor kommunikation, ved jeg dog, at de har ‘kommunikationspolitikker’ steder som i DSB, og det skulle ikke undre mig om de indeholder fantastiske paragraffer som f.eks. “alle vores mails til kunder skal begynde med til *kundens navn*” og “indsæt mindst to linjers bla bla og ansvarsfraskrivelse i enhver henvendelse – pas på ikke at virke for humoristisk”.

  15. Imponerende selvbeherskelse der (hvor køber man sådan én??)! Jeg havde kastet et par håndfulde eder og kulørte gloser ind i brevet. Og vedhæftet både regningen itself + faktura for tid brugt på at praje taxa, forfatte klagebrev m.v. Og truet med både Kontant, Operation X og 60 Minutes. Bare til en start.

  16. “bare ærgerligt for dig. Vi ses” Haaaaaaaaa ha ha ha. Ja jeg ved godt du har omformuleret det, men du har jo netop skrevet det, de ville have dig til at læse mellem linierne. Hylemorsomt altså:oD

  17. Jeg bliver virkelig harm på dine vegne.
    Det er godt nok en klam situation at stå i lige før en begravelse.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s