Reklamer på bloggen?

Hvordan er det nu vi har det med reklamer på blogs?

Svenskerne gør det i stor stil – og efter hvad jeg har hørt tjener de rent faktisk gode penge på det.

Danskerne er også begyndt på det. Dog primært modebloggerne, der som regel har en meget stor fanskare hængende i gucci-skørterne. (Ja, jeg staver både gud og gucci med lille g).

Jamen hvad synes vi? Det ene øjeblik synes jeg, det er noget snavs at rode sig ud i. Det andet øjeblik dagdrømmer jeg om at kunne kvitte et par af de kedeligste arbejdsopgaver, jeg har – og i stedet få penge for alle de timer jeg lægger på bloggen. Det tredje øjeblik vender jeg mig så til jer, læserne, som jo er dem, der skal kravle hen over bannerreklamer for at komme til indlæggene. Så speek up! Muligvis retter jeg mig endda efter jer!

65 responses to “Reklamer på bloggen?

  1. Jeg har addblock i min firefox browser, så reklamer er ikke noget som jeg ser. Så jeg er hvad er det man siger.. græsk katolsk 😛

  2. Jeg må ærligt indrømme, at jeg bliver ret irriteret på reklamer på blogs. Og alle andre vegne, egentlig. Men når du stiller det sådan op, at du kan blive fri for kedelige arbejdsopgaver, får jeg helt dårlig samvittighed, for hvis der skal så lidt til at forsøde en tilværelse, kan jeg sgu nok også kravle hen over dem. (Kan du selv bestemme, hvad du vil reklamere for? For *nuttede* sæbeboblebørn med rene kinder og datingsites med åh-vi-er-så-glade-for-at-vi-fandt-hinanden-billeder – de skræmmer i hvert fald mig langt væk)

  3. Gud hvor smart RijaH – så kan jeg jo også bare holde min sure mund og gøre det!

  4. Jeg synes, at du skal gøre det, hvis du har lyst. Har lige skrevet AT-projekt (og været til eksamen) om modeblogging, og læste derfor afsindige mængder modeblogs fra slut-januar til slut-maj, og der er reklamer på mange af dem. Mange.
    Men ved du hvad? Man læser sgu bloggen alligevel. Eller der er sikkert nogle der ikke gør, ligesom at jeg dropper blogs der har den der “læs mere”-funktion, men jeg tror at få dropper en blog for reklamerne, ligesom at få dropper dem for en “læs-mere”-knap.
    Hvis jeg havde en blog, og folk gad læse den, så ville jeg få reklamer på. Gu’ ville jeg så. Jeg ville også indgå samarbejder og halløj. Af samme grund som jeg vil have smertelindrende når jeg engang skal føde børn:
    Fordi man KAN.

    Jeg skal nok blive ved med at komme, selvom du får reklamer! Du er et af mine lyspunkter i eksamenslæsningen.

  5. Hvis det er bannerreklamer er jeg egentlig ligeglad – mine øjne sorterer dem fra.
    Hvis alle indlæg begynder at handle om “køb dit”, “køb dat” og “se hvad Vanish Oxi Action har givet mig”, så gider jeg ikke læse dem.
    Men det skal nok blive ret grelt, før jeg springer fra din blog! Og går ud fra, du stadig har en masse på hjertet, som er værd at læse.. 🙂

  6. Hm, jeg er vist på den ene side og på den anden side-typen i forhold til det her. Ja, det kan være mo’e irriterende med sites (også andet end blogs), hvor man nærmest ikke kan finde det “rigtige” indhold for reklamer. Og andre steder synes reklamerne ikke irriterende. Og som selvstændig erhvervsdrivende med flere jern i ilden for at holde skruen i vandet forstår jeg udmærket, at du overvejer at klaske nogle reklamer på (in the best possible taste, of course…). Jamen, hvis det giver lidt klejner i kassen – indirekte eller direkte? Ok, hælder sgu nok mest til reklamer. Du kan vel pille dem af igen, hvis det er.

  7. Ved det ikke. Men var nær besvimet af stolthed, da jeg så reklamen for amarOrama. Tak siger jeg bare.

  8. Brit Knudsen

    Gerne for mig – for som K siger – mine øjne sorterer dem fra 🙂

  9. Det synes jeg da bare, du skal gøre. Du har jo en stor flok læsere og en fed blog. For mig ville det være ligesom på Facebook: Jeg ved der er annoncer ude til højre, men jeg ser dem ikke. Så få dem placeret der! Eyetrack undersøgelser viser, at vi ikke læser i højre side af skærmen, fordi vi forventer, at der er annoncer! 🙂 Så længe nogen er villige til at betale for annoncerne er det jo deres problem.

  10. Kristian Lund

    Kan også varmt anbefale adblock!

    Det kræver selvfølgelig man har en browser, som man selv bestemmer over. Såsom Firefox (www.getfirefox.com). Derefter går man herover og trykker nok “installer” eller noget: https://addons.mozilla.org/en-us/firefox/addon/adblock-plus/

    Som bivirkning skal dog lige nævnes at en del viruser, spion-programmer og anden malware ikke virker med Firefox, så det må man så leve uden…

  11. mettemiriam

    Selvfølgelig skal du tjene penge på at blogge hvis du kan, det er hermed besluttet!

  12. Det ville ærligt talt ikke gøre mig noget. Jeg læser din blog for dine ord, og ikke for alt det andet der befinder sig på siden. (Selvom jeg godt kan lide alt det der sker ude til højre)
    Heck, jeg læser da også politiken både i fysisk form og på pol.dk selvom der er reklamer 🙂

    Gør det! Og tjen de penge du fortjener!

  13. Synes et eller andet sted det er cool med reklamefri-blogs, men det er ikke det, der afgør, om jeg læser med eller ej. I princippet synes jeg, det er for meget med reklamer alle vegne, men på den anden side, når de nu ER alle vegne, hvorfor så ikke også på din blog?
    Og så ser jeg i øvrigt kun selve indlæggene, for jeg læser din blog (og andres) i Google Reader og går kun sjældent ind på selve bloggen.

  14. Jeg læser blogs via min google reader, så jeg ser hverken reklamer eller bloggens design.

    • Hehe det gør jeg nemlig også, men der kan sagtens smutte de små google adwords ind, men dem ser jeg heller ikke med adblock 😀

  15. Så længe der ikke er reklamer i de mails man får fra din blog…. ;-O
    Jeg går sjældent ind på selve bloggen, så skal jeg eddermame kede på mig arbejdet, men jeg elsker at ku tage det der minut eller to og så få en ordentlig griner…..mellem corporate dit og dat….. Tak for dét nu vi er ved det.

  16. Bare få nogle reklamer – og tjen lidt ekstra på det. Vi er jo vant til det i forvejen, og ser dem slet ikke længere alligevel 😉

  17. Hvis du gør det, er du så ikke sød af fortælle hvor meget du egentlig kommer til at tjene – for hvis det rent faktisk drejer sig om beløb, der kan mærkes i den daglige husholdning (eller endnu bedre: I lommepengebudgettet!) så er jeg også parat til at få reklamer på min blog. Bliver du kontaktet af firmaer, der spørger dig om du vil reklamere for dem – eller ville du selv skulle opsøge dem? Jeg har heller ikke fattet (nok fordi jeg ikke er kendt *hahaha*) hvordan det foregår det med, at nogen pludselig har en masse sponsorgaver, de kan bruge som give aways på deres blog. Hvordan er de kommet i besiddelse af disse gaver?

    Sælg din sjæl for ussel mammon og få de skide reklamer ind på bloggen. Læser du med hos Anna Skyggebjerg? Hun spørger sine læsere om præcis det samme…

    KH Helle

  18. Do it! Du fortjener det, når du nu lægger timer i at skrive bloggen. Så længe det ikke er sådan noget skjult noget, hvor du skal gøre reklame for en fin top, du har fået fra Samsøe Samsøe eller lignende og så lige glemmer at skrive, at du har fået den gratis for at skrive dette indlæg. Sådan noget er bare irriterende. Og ligner heller ikke dig (jf. dit Beo-indlæg fx)

  19. Go for it! Når man er sådan en skrap blogger som dig, så skal der andet end reklamer til at holde folk væk – hmm hvad det så lige skulle være.. kan ikke komme på noget..

  20. Katrine Steinicke

    bare det hele ikke kommer til at blinke og larme og glitre… så overser jeg fint reklamer!

  21. Hej MAren.
    Det ville simpelthen være dumt ikke at gøre det. Du har et talent som tydeligvis er så nemt for dig, og jeg tror det er den bedste måde i verden at tjene penge på. Hvis jeg var dig, ville jeg klart gøre det, jeg synes ikke det er uetisk eller noget som helst. Tværtimod kan det jo være at jeg ligefrem bliver inspireret, hvis det er så intelligent markedsførding at de har sans for din målgruppes smag:-). Ved at læse din blog er det så tydeligt at du har dine holdninger, så jeg er slet ikke bange for at du sælger din sjæl. Tværtimod er der fremtid i at tænke i hvordan man kan tjene penge på det man elsker og som så mange mennesker tydeligvis er vilde med at læse. Keep the blogs coming, for min skyld – og gå endelig ikke gå glip af pengene. Jeg tror det er den rigtige måde din blog har udviklet sig på. Du blogger fordi du kan lide det, den er vokset organisk og lige pludselig er der en indtjeningsmulighed. Sådan er de fleste virkelig store fede ting blevet til – fordi udgangspunktet er at det kommer fra lysten og hjertet:-)
    kh Louise

  22. Jeg siger også “Go for it”! Det er jo ikke være at man kan scrolle over dem, og synes du i dén grad har fortjent lidt cash for det store arbejde du ligger i bloggen, og for de mange grin du i hvert fald har givet mig (som tit udløser et mærkeligt og meget skeptisk blik fra min kæreste). Rigtig god tirsdag! MVH Pernille

  23. Fint med mig med reklamer. Du fortjener sku snart at faa et eller andet for at underholde os andre.

  24. Jeg har ikke noget imod det, faktisk synes jeg det er en god ide. Hvis man har en blog med mange besøgende, kan man da ligeså godt få alt det ud af den man kan!

  25. Så længe der ikke er lyd på blog-reklamer, og de ikke bevæger sig for meget rundt/blinker/spiller en lille film, så er jeg fuldstændig ligeglad. Helt ærligt synes jeg bare du skal glæde dig over, din blog er så populær, at du rent faktisk kan tjene lidt penge på det.
    Jeg ville i hvert fald aldrig droppe din blog på den baggrund.

  26. Kan man få en forsmag på hvordan du ser ud med reklamer på? Fordi jeg elsker enkeltheden der er herinde. Men fuck nu det, jeg siger go for the money…og haha, jeg har åbenbart også adblock for jeg kan ikke se reklamer på de der blogge du henviser til. Ellers er jeg også villig til at betale dig for at skrive, men så rig er jeg ikke.

  27. Go for it. Jeg er monster ligeglad og lægger slet ikke mærke til de der banner reklamer. Bare det ikke er dem der lave høje lyde, når musen rammer dem – jeg bliver så forskrækket. 🙂

  28. Ps forresten lagde jeg mærke til Carlsberg Beo i Føtex i går, udelukkende fordi du havde beskrevet den. Jeg drikker ikke øl, jeg ser ikke øl, så hey, din omtale har kraftigere virkning end en annonce! Men du får mig ikke til at drikke det. Prøv med en god rødvin eller Asti. 🙂

  29. Do it!!

  30. Do it!
    Jeg læser i hvert fald med uanset hvad 🙂

    Sofie FH

  31. Åbenbart enig med de fleste… Put du bare lidt reklamer på, hvis du kan tjene en skilling på det!
    Men reklamer med lyd, reklamer med bevægelse (små film der gentager sig) og så selvfølgelig pop-ups og pop-unders ville være lidt distraherende.

  32. Ja altsåååå, vi synes reklamer er bøvede. Om det så er på blogs eller på tv3. ALT med reklamer er kikset. Men vi kan godt se at vi er temmelig alene om at synes dét.

  33. Jeg har reklamer og jeg klikker altid på andres bloggeres reklamer. Google betaler.

    Jeg donerer pengene til Unicef, eller har gjort nu leder jeg efter et alternativ jeg vil støtte, når der kommer penge igen.

  34. Jeg synes blogs uden reklamer fremstår mere troværdige og så hader jeg generelt reklamer og derfor foretrækker jeg også blogs uden reklamer. MEN jeg synes jo samtidig at det er oplagt at du udnytter muligheden for at tjene penge. Jeg har dog en stille bøn; overvej at placere reklamer ude i margen – ikke inde i teksten (dét er nemlig forstyrrende og irriterende). Som læser ville jeg synes det var fedt at vide, hvilke firmaer/produkter, du reklamere for – for hvor jeg i dag tillægger din vurdering af div. ting/forhold ret stor betydning, så vil jeg omvendt også gerne vide det, hvis jeg bliver præget af mere eller mindre søgt skjult reklame. Altså en mulighed for at vide, at x og y er ting, som du har en forretningsmæssig tilknytning til, mens a og b er dine egne ufiltrede holdninger.

  35. Jeg siger som de fleste andre her : You go girl!
    Få det ud af det du kan. Så vi fortsat kan blive fodret med krydderi fra din verden.

  36. Nej tak til reklamer. Be-be!

  37. Jeg ELSKER reklamer, håber at du gør det.

  38. Så er jeg castet til rollen som den sure, for jeg hader reklamer. Og har, indtil fornylig, glædet mig over at man på blogs kunne læse kvalitetsord uden reklamer.

    Synes det er monsterirriterende at blogs i fx Bloggers Delight netværket er plastret til med kæmpereklamer mellem indlæggene.
    Giweaway-tendensen er jeg heller ikke begejstret for, det er bare en avanceret og billig form for markedsføring.

    Men jeg er mangesindet omkring det for med kommunikationsrådgiver-hatten på synes jeg det er en genial form for PR, med læser-hatten på synes jeg mit reklamefri frirum bliver invaderet og med doven hund-hatten på vil jeg sige :Nap da godbidden.

    Alt i alt hælder jeg dog fortsat til et nej
    (Men jeg er også en, der hader reklamer og ikke har handlet i Føtex siden de lavede den åndsvage guitarfyr-reklame. )

  39. Du skriver godt bette Maren. Men der skal noget mere til før jeg gider at se på fucking reklamer.

  40. Det vil ikke ændre på om jeg læser din blog. Jeg hænger på, selvom det er med reklamer.

  41. Helt ok med reklamer. Faktisk helt på sin plads med lidt grunker for det arbejde, du lægger herinde. Tak for det!

    Jeg kommer helt sikkert til at læse din ordakrobatiske blog alligevel.

  42. ProletarSuperstar

    Reklamer eller ej – jeg fester videre herinde!

  43. Bring it on, det er der sku´ ingen der dør af. Hvis nogen brokker sig så send dem en enkeltbillet til Sudan, eller nordvest Kina. Så har de i det mindste et problem der er værd at brokke sig over. Hvis man synes man kan brokke sig over reklamer, skal man have savet benet af.
    Jeg brokker mig naturligvis ikke. overhovedet.

  44. Jeg er sådan set ret ligeglad med reklamer, da jeg ikke lægger mærke til dem.
    Jeg frasorterer ikke blogs pga. reklamer eller bannere, men vurderer indholdet, underholdningsværdien og selvironien i bloggen, hvorfor jeg højst sandsynligt klikker ind hos dig et par gange mere.

    Jeg er dog ved at blive godt træt af diverse blogs (hovedsagligt modeblogs – og lidt din), der udlodder give-away-ting. For mig er det en indirekte måde at reklamere på – og jeg vinder jo alligevel aldrig!

    Gør som du har det bedst med og hvad du selv kan stå inde for, så skide lige meget hvad vi andre synes. Go for it, tjen en masse penge og fortæl om hvor mere lykkelig du og familien bliver.

    Regner med at se reklamer for speltboller, hollytøj, gør-det-selv-ting-og-sjov-med-dine-børn og for dildoer inden for den nærmeste fremtid.

  45. Do it, do it!

  46. Just do it 🙂

  47. Jeg er også stor fan af din blogs rene grafiske look. Hvis du lægger reklamer i margen, så forstyrrer de ikke læsningen så meget. Ofte læser jeg også din blog via iPhone, så der zoomer jeg alligevel bare ind på teksten.

  48. Jeg ville HADE reklamer på din blog. De underminerer troværdigheden og er satans tjener (som min bevidste søn på 18 siger). Og din uærbædige stil, som er grunden til at jeg elsker at følge denne blog (som den eneste i øvrigt!) står for skud. Jeg kan godt forstå fristelsen, men går det ikke meget godt alligevel? Har du mon ikke andre fordele af din blog end penge?

  49. Og PS til alle: Do not kid yourself! Ens øjne sorterer IKKE reklamerne fra – tro endelig ikke det.. Man registrerer dem som regel bare ikke bevidst.

  50. Og PPS: Jeg mente uærbØdige stil

  51. Jeg er lige blevet kontaktet med henblik på et reklameblogindslag. Jeg er meget i tvivl, men er mere tilbøjlig til at sige ja, efter at have læst kommentarerne her…
    Nu undersøger jeg lige, hvor meget af min sjæl, de vil have :-/

  52. Jeg synes da du skal gøre det Maren. Har egentlig undret mig hvorfor I ikke gjorde. Altså det er jo en betaling for alle de timer I ligger i at blogge – så helt rimeligt synes jeg.

  53. Principielt ville jeg mene, at du(bloggen) IKKE skulle være til salg, men spørgsmålet er om ikke det er for sent at være frelst når nu du selv arbejder i reklamebranchen????

    Line
    (der glæææææææder sig til på tirsdag)

  54. Jeg er imod reklamer. Synes det ville være skide ærgeligt pludselig at se indlæg med “Fik lige den lækreste bluse fra xxx i det blødeste materiale…” og” i næste uge skal jeg til XXX, fik billetter fra xxx…”, samt åndede bannerreklamer. Ved godt at dette nok ikke ville fylde det helt vilde, men alligevel.
    Reklamerne er derfor jeg stort set ikke læser modeblogs længere,da jeg synes det er virkelig irriterende i længden.

  55. Hvis du kan få penge for at skrive, og det ikke ændrer på indholdet, er det da bare om at hoppe med på annoncetoget!! Intet odiøst i det…

  56. Smid du bare reklamer på og tjen en skilling på det. Jeg følger med via Google Læser, hvor reklamerne ikke slipper med. http://www.reader.google.com.

  57. Jeg har selv valgt reklamer helt fra på min blog. De er, efter min mening, et forstyrrende element. Kan godt finde på at vælge blogs med for mange reklamer fra – syntes tit de undergraver integriteten på bloggen.

  58. Lotte Marie

    Jeg får også penge for at lave de dele af mit arbejde, jeg synes er sjovt og som jeg selv har valgt jeg gerne vil arbejde med og som forhåbentlig glæder – eller i hvertfald gavner – andre lige så meget som mig selv. Så hvis du kan tjene nogle velfortjente kr. ved at have reklamer skal du endelig gøre det. Det er velfortjent!

  59. Gør det Maren! Det er din blog og du har lov til at prøve det af.
    Vi elsker jo dig og din blog og jeg ville elske hvis vi kunne give lidt igen i form af reklamepenge for alle de gode grin og tanker, du sender vores vej. Og vi skal også nok sige til, hvis det bliver for meget med reklamer, men det tror jeg nu ikke…

  60. Jeg er overrasket over at det overhovedet er et issue. Jeg følger nok mere end hundrede blogs, heraf de fleste frygteligt tekniske og nørdede, men jeg kunne ikke drømme om at gå ind på den faktiske blog nogen sinde (med mindre det er for at kommentere, som nu…) – jeg har en RSS reader og den peger blandt andet på https://marenuthaug.wordpress.com/feed/ hvor Mares RSS feed er. Man har simpelthen muligheden for at have et program installeret (nogen bruger Google Reader) som automatisk fortæller en når der e rnoget nyt, så man netop ikke skal forbi alle de blogs man følger hele tiden for selv at se om der er noget nyt. Det er enormt tidsbesparende. Og man slipper så for de reklamer der er på sitet rundt omkring. Worst case er, at reklamerne kommer ind i de enkelte indlæg, men så får man ikke mere end hvis man var inde på bloggen.

    Alt i alt en total vinder, som jeg kun kan anbefale. Jeg bruger selv RSSBandit til Windows, i øvrigt.

  61. Få dem dog bare fyret på! Er vi ikke så hærdede allesammen at vi ikke lader os irritere af en smule reklamebannere?

  62. GØR DET gør det gør det!
    Jeg synes at det er snerpet hvis man ikke kan tåle lidt reklamer!

  63. Den anden smukke Allan

    Let it rip! Vær en igle på inderlåret af de arbitrære selskabsretlige konstruktioner og sug deres hjerteblod like there’s no tomorrow.

    Havde jeg nær sagt. Indtil jeg læste Mettes kommentar. For egentlig. “…går det ikke meget godt alligevel? Har du mon ikke andre fordele af din blog end penge?”

    Jeg ønsker dig alt det bedste. Men er det flere knaster? Og hvad nu, hvis du fik flere mønter i lommen. Hvad så? Hvad skulle du så skrive om? Dit kedelige liv på business class – på den anden side af forhænget. Hvor alt bliver serveret. Booooring…

    Det bedste er sgu da at sidde der en halvsen aften med et glas rødvin (okay, en flaske – let’s not kid ourselves) med smukke Allan (i dit tilfælde) slængende på gulvet (det der flotte sildebensparket) med bare tæer, ungerne under dynerne og lytte til lidt lækkergodt musik. Mens du skriver. Til os. Naturligvis.

    …efter de der grillede pølser og øl i haven. Bortset fra de grillede øl…

  64. Nu har jeg selv en blog og har valgt at vise reklamer på den.
    Personligt har jeg ikke noget imod at de er der. Reklamer er jo alle vegne og de forsvinder nok heller ikke foreløbig….

Skriv en kommentar